09/03/2020 HHCC.CAT

LA METODOLOGIA D'IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA

CEIP TEIXERETA, IBI

- Maria Peydro Bernabeu.
- Begoña Vicens Perez.

IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA;

L1 majoritària i dominant és el castellà.
L2 minoritària i minirotzada és el valencià.

Potenciar la L2. El programa va dirigit als alumnes que no coneixen el valencià.

MARC LEGAL;

Es basen amb la llei del 4/2018 de 21 de febrer, promou el plurilingüisme.

Volen aconseguir una competència plurilingüe amb igualtat d'oportunitats en el seu aprenentatge.

Amb el nou PLC el centre dona resposta a la realitat social i cultural.
Hi ha una continuitat i coherència amb el PLC.
Amb el grup d'infantil fan un programa experimental, encara que ja el feien abans, ara el continuen.

PROBLEMÀTIQUES I BARRERES;

Com en la majoria de les coses que fem com a nou hi ha una sèrie de problemes i barreres. Les mestres ens van omentar algunes de les que s'han trobat elles al centre, un és l'autoodi, que és la gent que parla el valencià però té odi a la llengua i no la vol parlar; una altra problemàtica i barrera és el gran rebuig de la llengua i el seu desconeixement per part de les families; També hi ha un descens de natalitat i un perill de tancament de l'aula, ja que pot haver diverses families que es neguen al plurilingüisme. 

SOLUCIONS, FORTALESSES;

El més important en aquests casos es imformar bé a les families de tot el que es va a ensenyar i el treball que anem a realitzar a l'aula.

REUNIONS INFORMATIVES; 

El que es pretèn en aquestes reunions és tranquilitzar a les families, explicar el preíode d'adaptació al centre, explicació de la llengua de casa i del col.legi, diferenciar el valencià formal i col.loquial, explicar la definició i la diferència entre el valencià i el català.

El xiquet és concient de la llengua del col.legi?

Doncs, com ja ens van dir les mestres del centre d'Ibi, els xiquets no s'adonen de la llengua que utilitzen a l'aula, ho fan de manera natural i no son concients de que la estan aprenent.

COM HO FAN ELS PRIMERS DIES?

- Amb molta paciència, no per la llengua sinó per la adaptació al centre.
- No utilitzen el castellà, a excepció de que no els entenguen els alumnes i faja ús per a tranquilitzar-los.
- Realitzen activitats repetitives, per adaptar-se al centre i a la comprensió de la llengua.
- Excès ús dels gestos per a reforçar la comprensió de la llengua.
- Contes i cançons, per a facilitar l'ensenyament de nous conceptes.
- Relació afectiva amb els alumnes.

METODOLOGIA I ENSENYAMENT D'APRENENTATGE DE LA LLENGUA;

- Feedback, donar el model correcte.
- Mai corregir.
- No traduir.
- Suport gestual
- Conte, cançons sempre amb suport gestual
- Els alumnes parlen lliurement, amb la llengua que volen.

ACTIVITATS
HÀBITS I RUTINES;

Assemblea (activitats acompanyades de cançons que motiven als alumnes en el seu aprenentatge) exemple; dies de la setmana, bon dia...

Amb els alumnes de 4 anys passen la llista de classe amb una foto i el nom de cada alumne al costat en majúscula. Cada alumne fa la seua estratègia d'aprenentatge.

Uns altres passen llista de classe sense la foto de l'alumne, sols amb el nom, per tant, ara hauràn de crear una estratègia per a saber quin nom és el de cada alumne.

Els dies de la setmana els treballen amb la cançó de Damaria Gelabert, però introdueixen els dies amb castellà i anglès també.

ACTIVITATS INDIVIDUALS I GRUP DE TREBALL;

- Utilitzen la PDI
- Aprenen l'alfabet amb cançons
- Repasen les lletres a la pissarra digital, si s'en ixen de la línia els donarà una senyal.
- Intenten escriure el seu pròpi nom amb el model que els ha donat la mestra.

CONTES;

- Recurs extraodinari
- La veu ha de tenir un suport visual i gestual.
- Fer que l'alumne participe.

IMMERSIÓ EN ANGLÈS;

Treballen els dies de la setmana i pasen la llista de classe amb aquesta llengua que, els ajuda la mestra amb una serie de gestos que simbolitzen alguna cosa i aixì els alumnes ho poden identificar i entendre el que vol dir la docent. 


LECTOESCRIPTURA;
ETAPES:

  1. INDIFERENCIADA; imita fent pals i espirals.
  2. DIFERENCIADA; escriu amb lletres conegudes.
  3. SIL.LÀBICA; amb correspondència quantitativa; 2 síl.labes - 2 lletres, correspon a la paraula.
  4. SIL.LÀBICA; amb correspondència qualitativa; escriu lletres que ja corresponen a la paraula.
  5. SIL.LÀBICA ALFABÈTICA; afig més lletres.
  6. ORTOGRAFIA ALFABÈTICA; escriu correctament.
3 ANYS

Assemblea

- llista de classe on treballen indirectament la direccionalitat

Treball amb el seu nom de manera constructivista.

- La primera lletra del seu nom amb la foto d'ells.
- Buscar la lletra referent a classe.

Pedres amb el nom de cada alumne i amb colors.

- Troben pistes per buscar el seu pròpi nom.

Identificar el seu nom per a poder copiar-lo a cada tasca

Llibre del nom; és tracta d'un llibre on podem veure l'evolució de l'escriptura de cada alumne. També pot servir per a la frustració dels alumnes quan pensen que no poden fer-ho.

"Amb tranquilitat anem aprenent"

4 ANYS

Identificar la lletra per a formar el seu nom:

- Amb pinces
- Tapons, velcro...

Treballar contes per a l'aprenentatge de les lletres, com per exemple elconte del rei U.

Carretera fer a aprendre a fer la A o alguna altra lletra. En tot moment hem de fer lúdques cada una de les apctivitats èr a ue els nens i nenes puguin interioritzar alguna estratègia i els resultes més fàcil el seu apreentatge.

Una altre mètode per a aprendre a fer les lletres és, escriguent amb guix a la taula i que els alumnes ho borren amb la direcció correcta i seguint un ordre.

- Buscar la lletra que estem treballant en una cançó i senyalar-la d'alguna manera (colors, arredonir-la...)

Donen l'opció a cada xiquet d'escriure la data a les seues tasques quan ells creguen convenient al igual que possar el pal del seu nom al pot quan creguen que ja no necessiten tindre'l com a model.

5 ANYS

Aprenentatge cooperatiu, cada membre del gruo té un càrreg.

Organitzar les activitats que es van a fer. 

Aquesta metodologia permet atendre al alumnes que poden tenir alguna dificultat, pot recordar als alumnes si han fetels diferents pasos que han de realitzar per a saber que han acabat la tasca que tenen pendent (la data, el nom, repasar, acolorir...) si acaben poden ajudar al company de muscle a repassar allò que tenen que fer. 

Utilitzen una estratègia divertida per a treballar les lletres i que els alumnes aprenguen de manera divertida i fàcil. 
- Mico, lletra cap avall (és un mono amb la cua cap avall)
- Jirafa, lletra cap amunt (una jurafa amb el coll cap amunt)
- Gallina, lletra que es queda en mig (una gallina que ocupa el mig)
- Mutant, lletra cap amunt i cap a dalt (és una mescla del mono i de la jirafa)

Un exemple de com treballar una lletra seria aquest; per a treballar la L, els alumnes diran diferents paruales que comencen amb aquesta lletra, quan ja tingam unes quantes anotades a la pissarra les repetirem diferents vegades. desprès aniràn tots al centre de la classe i xocaràn la mà amb un company mentre diuen una de les paraules que ja hem dit abans, de les anotades a la pissarra.

- Repassar voabulari, la primera síl.laba amb un dibuix per a que puguin fer alguna referència i el faja ús d'estratègia.

- Jugar al memory.

- Formar paraules amb síl.labes.

- Formar frases despres d'una tormenta a classe o desprès d'una explosió d'un globus.

Comentarios