Al dia 3 de març
es va començar el segon bloc del temari.
Vam fer entre
tots junts a classe una xicoteta introducció amb una frase que deia Josep M.
Artigal “Les llengües no s’aprenen primer i s’usen després. S’usen i és llavors
quan s’aprenen. És a dir, s’aprèn a parlar parlant.”
Que penseu sobre
aquesta frase de Artigal?
Doncs, jo pense
que es el millor, si no es practica no es pot aprendre. Ens poden ensenyar les
estructures i tota la teoria d’una llengua però si no es posa en pràctica, serà
més difícil adquirir el que ens estan ensenyant i el que estem aprenent.
També es va recordar-la
importància de la Llei d’Alacant, Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià.
A continuació
Xavier ens va posar al YouTube un vídeo on es veia l’alcalde de Soneja, un
poble de Castelló, és castellanoparlant i aquest defensa la llengua valenciana,
ja que el castellà és la llengua vehicular però volen tenir el valencià també
com a llengua del territori.
La parla infantil
té diferents components com son; la fonètica, el lèxic, la morfosintaxi i la
pragmàtica.
Que penseu que és
millor per al llenguatge, l’aprenentatge o l’adquisició?
Hi ha diferents
teories de l’adquisició de l’aprenentatge:
TEORIA PSICOANALÍTICA;
FREUD, JURG, BOWLBY;
- FREUD
i JURG van més enllà de la relació llenguatge-pensament: vindicaven la relació
entre llenguatge i vida afectiva.
- Segons BOWLBY, les conductes entre nadó i mare marquen la formació del vincle afectiu, sense el qual poden aparèixer problemes conductuals.
- Els primers anys de vida són decisius per al desenvolupament d’una personalitat sana i un aprenentatge òptim al llarg de la vida.
TEORIA
CONDUCTISTA; WATSON, SKINNER, BANDURA;
- Postulen que l’adquisició del llenguatge respon al condicionament clàssic: per repetició o per observació.
- El llenguatge s’aprèn per associació, com a reacció d’estímul-resposta (reforç o càstig), per repetició o per imitació.
- En aquesta teoria és molt conegut la teoria del gos, quan sona la campana el gos tindrà menjar, així ho fan diferents vegades fins que, quan sona la campana i el menjar ja no està. El gos reacciona a la campana de manera estímul-resposta.
TEORIA INNATISTA;
CHOMSKY;
- Chomsky afirma que la capacitat de parlar és innata
Penseu que és així?
- Totes les llengües tenen aspectes comuns: els UNIVERSALS LINGÜÍSTOCS, principals generals que determinaran les estructures gramaticals de cada llengua en particular juntament amb el CONTEXT.
Procés determinat
per L’HERÈNCIA + ENTORN.
TEORIA CONSTRUCTIVISTA;
PIAGET;
- Piaget relaciona l’adquisició del llenguatge amb l’aparició de la FUNCIÓ SIMBÓLICA, capacitat humana de representar-nos mentalment la realitat.
- Es manifesta a través del llenguatge, el joc i el dibuix.
Capacitat
simbòlica,
Representació mental
de la realitat: IMITACIÓ DIFERIDA,
Construcció del
significat, prèvia a l’adquisició del llenguatge,
Interacció,
infant-objectes.
Altre autor d’aquesta
teoria és VIGOTSKY;
- L’adquisició del llenguatge té lloc en un ESPAI SOCIAL compartit entre qui domina eixe llenguatge i qui encara l’està aprenent.
- El desenvolupament del llenguatge no respon al pensament, sinó al MEDI SOCIAL i COMUNICACIÓ del mateix.
PARLAR, aprendre
a usar el llenguatge
INTERACCIÓ SOIAL,
s’estableix una ZONA DE DESENVOLUPAMENT PROXIMAL amb ajuda del parlant adult.
LLENGUATGE,
anterior a la parla.
TEORIA
INTERACCIONISTA; BRUNER;
- Per a Bruner el llenguatge és un ACTE SOCIAL més que la manifestació de la FUNCIÓ SIMBÓLICA-
- Posa l’acccent en les activitats quotidianes compartides, sobretot entre mare i fill.
Caràcter innat de
certs coneixements específics:
LES 4 CAPACITATS
INNATES, segons J.BRUNER:
- Acció encaminada a aconseguir un fi.
- Adaptació
a actuar en àmbits reduïts.
- Alt grau
de sistematització de les accions.
- Capacitat
d’abstracció per afrontar-se a altres contextos d’espai, temps i casualitat.
TEORIA CONNEXIONISTA;
- Els teòrics proposen l’analogia del cervell humà basada en el processament en paral·lel.
- Així el coneixement s’emmagatzemaria en la connexió de relacions d’eixes unitats de pensament: LES NEURONES.
En el camp de l’adquisició
del llenguatge, la simulació artificial del funcionament cerebral s’ha usat
sobretot per a estudiar aspectes de morfologia verbal (Andreu, 2002).
Per concloure la
classe, ens vam formular una última pregunta, el factor de l’edat, és decisiu
per a aprendre llengües? Que es pensa sobre aquesta qüestió?
També es va començar a veure el vídeo de BABY HUMAN, però no es va acabar.
Comentarios
Publicar un comentario